روش مطالعه عربی برای امتحان نهایی

  • نویسنده سحر نصیری
  • دسته بندی مقالات
  • منتشر شده در 27 دی 1402
  • دیدگاه 0
  • بازدید 291
روش مطالعه عربی برای امتحان نهایی

معرفی درس عربی
زبان عربی یکی از پر گویش ترین زبان های جهان، زبان قرآن و از نخستین نوشتارهای مسلمانان است. اگر بخواهیم درس عربی را تجزیه و تحلیل کنیم، بخش های مختلف آن به چهار قسمت اصلی تقسیم می شود:

قواعد: به بررسی ساختار جملات عربی، حرکت گذاری و نحوه به کار بردن افعال در موقعیت های مختلف می پردازد.
متون: شامل روش انجام مکالمه ها، داستان های کوتاه و حکایت های عربی می شود.
لغات: کاربرد لغات عربی در متن قرآن و نهج البلاغه را به ما نشان می دهد.
کارگاه ترجمه و تعریب: این بخش به تبدیل جملات از زبان مبداء به مقصد (فارسی به عربی) و بالعکس می پردازد.
نحوه مطالعه درس عربی در امتحانات پایان ترم
در امتحانات پایان ترم، قبل از هر چیز سعی کنید جزوه دبیر خود را به طور کامل مورد مطالعه قرار دهید. از آن جایی که ترجمه متن هم نیازمند دانستن کلمات و هم نیازمند فهم قواعد می باشد، پس ابتدا این دو بخش را باید مطالعه کنید و سپس به سراغ ترجمه حکایت ها، متون و داستان های عربی داخل کتاب درسی بروید. از این جهت لغات موجود در آخر کتاب را بخوانید و معانی آن ها را به طور کامل به خاطر بسپارید.

سپس به سراغ قواعد کتاب خود بروید و با خواندن قسمت آموزشی داخل کتاب و جزوه دبیر، این قسمت را یاد بگیرید. در صورتی که در فهم قواعد دچار مشکل شدید، می توانید از کتاب های کمک آموزشی کمک بگیرید. حال می توانید ترجمه های عربی به فارسی و یا فارسی به عربی را انجام دهید و تمرین های مربوط به لغات و قواعد داخل کتاب را حل نمایید. همچنین با پاسخ گویی به نمونه سوالات بیشتر، می توانید تسلط خود را بالا ببرید.

اما به یاد داشته باشید که ممکن است امتحانات پایان ترم شما، همان امتحانات نهایی باشد! از آن جایی که امتحانات نهایی به صورت هماهنگ و سراسری برگزار می شوند و طراحان آن ها دبیران مدرسه نیستند، پس روند تقریبا یکسانی در سوالات آن ها وجود دارد، اما ممکن است پرسش های آن، کمی سخت تر از مباحثی باشد که در کلاس مدرسه به شما تدریس شده است.

روش صحیح مطالعه عربی برای امتحانات نهایی
در امتحانات نهایی (مانند کنکور)، بیشترین نمره به قسمت ترجمه تعلق می گیرد که طراحان در این مورد بیشتر علاقه دارند که جملات را از لحاظ دستوری مورد بررسی قرار دهند، مانند ترجمه صحیح فعل از لحاظ زمان ماضی، مضارع، مستقبل، ماضی بعید، ماضی التزامی و… . برای یادگیری قواعد عربی، بهتر است که ابتدا جزوه معلم خود را به طور کامل مورد مطالعه قرار دهید. سپس مطالبی که فرا گرفتید را به دانش آموز فرضی خود توضیح دهید طوری که انگار شما معلم او هستید. این روش می تواند به تثبیت مطالب خوانده شده در ذهن شما کمک کند.

بعد از آن، باید متن کتاب درسی را مطالعه کنید و کلماتی که دارای قواعد را مشخص نمایید. معانی لغات داخل کتاب را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار دهید و بعد از فراگیری معنی کلمات عربی و بخش قواعد، می توانید متون و حکایت ها را نیز ترجمه کنید. حتما علاوه بر تمرین های داخل کتاب، نمونه سوالات امتحانات نهایی عربی سال های گذشته را نیز مورد مطالعه قرار دهید تا بیشتر با چگونگی طراحی سوالات آشنا شوید. همچنین می توانید با حل نمونه سوالات امتحانات نهایی درس عربی سال های گذشته، به تسلط بیشتری دست پیدا کنید.

آزمون های نهایی از آن جهت اهمیت دارند که این امتحانات به صورت سراسری و هماهنگ برگزار می شوند و نمره آن ها بر روی معدل و به تبع از آن بر روی رتبه کنکور تاثیر دارد. لازم به ذکر است که برای به دست آوردن یک رتبه خوب در کنکور سراسری بهتر است نحوه مطالعه دروس عمومی کنکور سراسری را نیز بدانید.


دیدگاه کاربران


برای ارسال دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید. ورود یا ثبت‌ نام