روش مطالعه ادبیات برای امتحان نهایی

  • نویسنده سحر نصیری
  • دسته بندی مقالات
  • منتشر شده در 01 بهمن 1402
  • دیدگاه 0
  • بازدید 284
روش مطالعه ادبیات برای امتحان نهایی

امتحانات نهایی از سال ۱۴۰۲ در نتیجه کنکور تاثیر گذار بوده و در سال ۱۴۰۳ این تاثیر به ۵۰% رسیده است. از سال ۱۴۰۳ در تمام پایه های دهم،یازدهم و دوازدهم امتحانات‌نهایی برگزار می‌شود. درس ادبیات در دروس امتحانات نهایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ضریب ادبیات در امتحان نهایی چقدر است؟
برای تمامی رشته‌ها ضریب درس ادبیات در امتحان نهایی ۱۸.۶۴ است. ادبیات دارای بالاترین ضریب در بین دروس امتحان نهایی است. در نتیجه این درس تاثیر زیادی در نتیجه امتحان نهایی و کنکور شما دارد.

بارم بندی ادبیات در امتحان نهایی چگونه است؟
* بخش قلمرو زبانی ۷ نمره است. این بخش شامل: واژگان ۱.۵ نمره، املا ۱.۵ نمره و دستور زبان ۴ نمره است.
* بخش قلمرو ادبی ۵ نمره است. این بخش شامل آرایه ۳ نمره و حفظ شعر ۲ نمره است.
* بخش قلمرو فکری ۸ نمره است. این قسمت شامل درک مطلب ۴ نمره، معنی و مفهوم نثر ۲ نمره و معنی و مفهوم نظم ۲ نمره است.

راه و روش های ۲۰ شدن ادبیات در امتحان نهایی:
درس ادبیات جز دروسی است که حجم آن زیاد است و جزئیات زیادی برای مطالعه دارد. پس لازم است مطالعه آن را به روزهای آخر نزدیک امتحانات موکول نکنید. بهتراست همزمان با تدریس دبیر درس‌هارا مطالعه کنید.

* بهترین منبع ادبیات برای امتحان نهایی:
اولین و اصلی‌ترین منبع ادبیات برای امتحانات نهایی کتاب درسی است. کتاب درسی شامل ۸ فصل و ۱۸ درس است. اما کتاب ادبیات برای امتحان نهایی کافی نیست در کنار آن بهتر است یک کتاب کمک آموزشی ویژه امتحان نهایی داشته باشید.

کتاب کمک آموزشی ادبیات ویژه امتحان نهایی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

۱. درسنامه مختصر و مفید داشته باشد.

۲. نمونه سوالات مختلف در سطح امتحان نهایی داشته باشد.

۳. سوالات آزمون‌های نهایی سال‌های گذشته را نیز داشته باشد. درنظر داشته باشید که سوالات به روز و با توجه به تغییرات آزمون‌نهایی سال‌‌های اخیر باشد.

در مطالعه ادبيات باید قسمت‌های مختلف را به شیوه‌های مختلف مطالعه کنید، در ادامه به معرفی این قسمت‌ها می‌پردازیم:

۱. بخش دستور زبان (قلمرو زبانی)
برای اینکه از پس سوالات این بخش بربیایید لازم است تمام دستور زبان‌ها را به خوبی یاد گرفته ‌باشید. گاهاً در سوالات می‌بینیم چندین دستور زبان را باهم از شما می‌خواهند.
* یادگیری دستور زبان: در ابتدا دستور زبان‌های هر درس را یاد بگیرید و سعی کنید آن را در متن پیاده کنید. با اینکار شما آن دستور زبان را تمرین کرده‌اید و به تسلط خوبی می‌رسید، در ادامه مباحثی که در درس‌های قبل را یادگرفته‌اید در متن پیدا کنید تا مروری بر آن مباحث نیز شود.
* حل تمرین: از تمرین‌های کتاب درسی غافل نشوید. گاهی دانش‌آموزان تمرینات کتاب درسی را جدی نمی‌گیرند در حالی که توجه طراحان امتحان نهایی به تمرینات و خود کتاب درسی است. تمرینات را به خوبی حل کنید و به آن‌ها مسلط شوید. اگر در تمرین دستور زبانی به یک موضوع پرداخته خودتان سعی کنید دیگر مباحث دستوری که نیز بلد هستید را در تمرین پیاده کنید.
* خلاصه نویسی: برای بخش دستور زبان پیشنهاد می‌دهیم خلاصه نویسی انجام دهید. دستور زبان را خیلی ساده توضیح دهید و یک مثال در کنارش بنویسید. در ادامه شما می‌توانید در بازه مطالعاتی بعدی با زمان بسیار کمی دستور زبان‌ها را مرور و تمرین کنید.
* مرور از واجبات مطالعه ادبیات
درس ادبیات به دلیل حجم بالا و مباحث ریز و حفظیاتی که دارد، بسیار فرّار است و نیاز است مرور آن را در برنامه حتماً قرار دهید. اگر مطالعه به موقع و سروقت را انجام ندهید، مبحث را فراموش می‌کنید و کار برایتان سخت می‌شود.
* متن و اشعار کتاب را با معنی بخوانید. می‌توانید از کتاب ادبیات ۲۰شو ماز برای معنی عبارات نیز استفاده کنید.
زیر کلمات مهم را خط بکشید و معنی آن را کنارش بنویسید. بعضی از لغات و اشعار بسیارمهم هستند و طراحان سوالات امتحان نهایی به آن توجه زیادی می‌کند. آن بیت‌ها و اشعار را به صورت کامل تجزیه و تحلیل کنید و آن را یاد بگیرید.
* کلمات کتاب: در انتهای کتاب بخش واژگان وجود دارد، در این قسمت واژگانی که لازم است شما بلد باشید لیست شده است. در یک ستون کلمات و در ستون مقابل معنی آن درج شده است. بعد از مطالعه آن به راحتی برای سنجش خود می‌توانید بر روی ستون معنی ها کاغذی قرار داده و از خودتان معنی‌ها را بپرسید.
* املاء کلمات: زمان مطالعه متن کتاب به واژه ها نیز دقت کنید. لغات مهم و دشوار را علامت بزنید و املاء آن را تمرین کنید تا یاد بگیرید. لغات هم‌آوا را کنارهم بنویسید تا تفاوت‌ بین آن‌ها متوجه بشوید، بهتراست کلمات هم‌آوا را با معنی یاد بگیرید تا بتوانید تمایز بهتری بین آن‌ها قائل شوید.

۲.بخش اشعار و لغت فارسی (بخش قلمرو ادبی)
*آرایه‌های ادبی: در ابتدا باید هر آرایه را به خوبی یاد بگیرید و در ادامه برای تثبیت یادگیری مثال‌ها و تمرینات زیادی را حل کنید. می‌توانید از کتاب ۲۰‌شو ماز نیز استفاده کنید.

* حفظ اشعار: حفظ شعر در امتحانات نهایی ۲ نمره دارد. به راحتی می‌توانید نمره این بخش را کسب کنید. برای حفظ کردن بیت‌ها ابتدا مصراع اول بیت و سپس مصراع دوم را حفظ کنید و یک ارتباط لغتی یا معنایی بین مصراع پیدا کنید و کل بیت را حفظ کنید. همین روش را تا آخر انجام داده و کل شعر را حفظ کنید. درنهایت یکبار کل شعر را در کنارهم تمرین کنید تا ملکه ذهنتان شود.

شعرهای حفظی پایه دوازدهم: ۱. ای میهن   ۲.شکوه چشمان تو


شعر حفظی پایه دوازدهم – ای میهن!


شعر حفظی پایه دوازدهم- شکوه چشمان تو


شعر حفظی پایه یازدهم:۱. آفتاب حسن ۲. فصل عاشقی ۳.وطن


شعر حفظی پایه یازدهم- آفتاب حسن


شعر حفظی پایه یازدهم – فصل عاشقی


شعر حفظی پایه یازدهم- وطن


شعر حفظی پایه دهم: ۱.باز این چه شورش است ۲. شعر دلیران و مردان ایران زمین


شعرحفظی پایه دهم – باز این چه شورش است!


شعر حفظی پایه دهم – دلیران و مردان ایران زمین


۳.بخش درک مطلب (قلمرو فکری)
برای تسلط بر این بخش لازم است مفهوم اشعار و متن کتاب درسی را به خوبی متوجه شوید. در امتحانات نهایی ۲ مدل سوال از این قسمت طرح می‌شود:
* عبارتی را معنی کنید: لازم است برای سوالاتی که از شما معنی عبارتی را می‌خواهند؛ آن را به زبان امروزی معنی کنید.
* مفهوم‌ عبارت را بنویسید: لازم است مفهوم عبارت را بنویسید، از زیاده‌گویی پرهیز کنید و فقط مفهوم عبارت را بنویسید.

در ادامه درس ادبیات به تمرین و تکرار زیاد نیاز دارد و چون درسی حفظی، مفهومی است. اگر مرور به موقع انجام نشود دچار فراموشی می‌شوید.
دراین مقاله هرآنچه را که برای مطالعه درس ادبیات برای امتحان نهایی نیاز داشتید را در اختیارتان قرار دادیم. در ادامه برای جمع‌بندی مباحث مهم را برایتان مرور می‌کنیم:

۱.بهترین منبع برای مطالعه ادبیات کتاب درسی است و در کنار آن از کتاب ۲۰شو ماز برای تمرین بیشتر استفاده کنید.

۲.مطالعه ادبیات را به روز‌های آخر امتحان موکول نکنید!

۳.برای هر مبحث با توجه به اهمیت آن زمان بگذارید.

۴.دستور زبان‌ها را خلاصه‌نویسی کنید تا بصورت مداوم آن‌ها را مرور کنید.

۵.همزمان با مطالعه متن کتاب و اشعار لغات مهم را استخراج و معنی آن را یاد بگیرید.

۶. املاء کلمات مهم و دشوار را یاد بگیرید.

۷.با مرور به موقع، تمرین و تکرار مباحث می‌توانید به نمره دلخواه خود دست یابید.

حتماً برای دوستانت ارسال کن.


دیدگاه کاربران


برای ارسال دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید. ورود یا ثبت‌ نام